Verwijzers
Waaruit bestaat het dossier?
- De TLV met de daarbij behorende deskundigenadviezen indien al afgegeven.
- Een recent ontwikkelingsperspectiefplan (OPP)
- Verslaglegging van de multidisciplinaire overleggen (MDO)
- Verslaglegging van diagnostiek
- Verslaglegging van intelligentieonderzoek
- Gegevens over het didactisch functioneren
- Een uitgebreide beschrijving van het gedrag van de cliënt/leerling in de groep. Let hierbij op aanstuurbaarheid in de groep, contacten met andere kinderen, beschrijving van hoe het gedrag van de leerling eruit ziet bij overprikkeling en/of stressvolle situaties.
Aandachtspunten bij verwijzing
De ondersteuningsmogelijkheden van de Eerste Nederlandse Buitenschool staan uitgebreid beschreven in het School OndersteuningsPlan. Zorg dat u de ondersteuningsbehoeften van uw cliënt of leerling voldoende heeft afgezet tegen onze mogelijkheden. Dit voorkomt teleurstellingen bij ouders en vertragingen in het proces.
Aandachtspunten hierbij zijn:
- Internaliserend gedrag
- Kunnen functioneren in een groep
- Zindelijkheid
- Cognitieve vermogens en leerbaarheid
Aanmelden op één school
De voorkeur bij aanmelding is dat er weloverwogen wordt aangemeld bij een specifieke school, waarvan gedacht wordt dat deze kan voldoen aan de ondersteuningsbehoeften van de leerling.
Het kan voorkomen dat er wordt gekozen voor het aanmelden op meerdere plekken. Bijvoorbeeld omdat er weinig plek is binnen het Speciaal Onderwijs, of omdat er nog twijfels zijn over welke toelaatbaarheid er van toepassing is.
Wanneer er sprake is van aanmelding bij meerdere scholen moet u dit aan ons melden. Wij gaan dan in gesprek met ouders over de school van voorkeur. Deze zal dan als eerste het plaatsingsonderzoek oppakken.
Wanneer wij gedurende het proces constateren dat er meerdere aanmeldingen lopen, stopt de aanmeldprocedure en verliest de leerling zijn plek op de aanmeldlijst.